assertiviteit

Leer assertiever worden met mindfulness

Veel stress in het leven ontstaat door onzekerheid. We houden ons bezig met wat anderen van ons denken, of we wel goed, slim, interessant en knap genoeg zijn. We peinzen over wat gebeurd is en maken ons zorgen over wat de toekomst ons kan brengen. Kunnen we aan wat op ons pad komt? Doen we ons werk goed genoeg? Vindt onze partner ons wel leuk genoeg? Zoveel vragen en geen antwoorden die ons zekerheid kunnen geven. Behalve dat we deze zekerheid in onszelf kunnen vinden.

Assertiviteit helpt je rustig te worden

Als we assertief zijn en onze eigen innerlijke kracht kunnen vinden, dan zou bijna alle spanning in ons leven wegvallen. We zouden kunnen vertrouwen op onze eigen vaardigheden en weten dat we alles aankunnen dat het leven voor ons in petto heeft. Als ik naar mezelf kijk, merk ik dat als ik me goed voel over mezelf, mijn gedachten ook positiever zijn. Je geest heeft grote invloed op hoe je je voelt. Hoe positiever je denkt, hoe minder stress en spanning in je lichaam. Assertiviteit is dus belangrijk voor je algehele welzijn.

Meditatie oefening

Meditatie en oefeningen in mindfulness kunnen helpen om assertiever en zelfverzekerder te worden. Door oefeningen in mindfulness kun je je bewust worden van je gedachten en emoties. Al oefen je maar vijf of tien minuutjes per dag. Een mooie oefening is de volgende. Ga ontspannen zitten op een plek waar je niet gestoord wordt. Richt je aandacht op je ademhaling, je kan ook je in- en uitademing rustig tellen, tot tien en begin dan weer opnieuw. Elke keer als er een gedachte boven komt, laat deze dan rustig weer los. Als een zacht wit wolkje drijven er gedachten voorbij, maar je geeft er geen aandacht aan. Als je gevoelens of emoties voelt, kun je deze benoemen. Hecht er geen waardeoordeel aan, maar je plakt er alleen een woord aan. Bijvoorbeeld: ik voel verdriet. Voel het, maar laat het los. Ik voel boosheid. En je laat het weer los.

Spanning loslaten

Als je dit vaker doet, kun je de emotie ook benoemen als: prettig, onprettig of neutraal. Dit kun je ook met gedachten doen. Zo ga je langzaam merken dat het alleen maar gedachten en emoties zijn, die de spanning in je lichaam veroorzaken. En als je ze even benoemd, kun je ze loslaten. Daarmee heeft de emotie of de gedachte de boodschap kunnen doorgeven en verdwijnt deze. Het creëert erg veel rust. Het kan je helpen te stoppen met piekeren. Je kunt in je innerlijk de plek vinden waar je kalm en ontspannen bent.

Aarden voor zekerheid en stevigheid

Om je eigen kracht te kunnen voelen is het ook belangrijk dat je energie lekker vrij kan stromen. Hiervoor zou je goed geaard moeten zijn. Dit kun je doen door oefeningen te doen die je helpen te aarden.

Zo kun je je voorstellen dat er vanuit je stuitje een koord van energie de aarde inloopt, helemaal naar beneden, door de koele stevige aarde naar een lichtend middelpunt. Hier kun je energie vandaan halen die je voedt en kracht geeft. Om geaard te blijven zou je ook goed voor je lichaam kunnen zorgen. Beweeg genoeg, kies een sport die bij je past. Yoga bijvoorbeeld, kan bijdragen aan een goed geaard gevoel en een gezond lichaam.

Assertiever door mindfulness

De angst dat je de taken in het leven niet aan kan, geeft stress. Maar het zorgt er ook voor dat je sommige dingen misschien niet doet, die je wel zou willen doen. Meditatie brengt rust in je leven en je kunt angsten gaan leren loslaten.

De in deze tekst genoemde meditatie over gedachten en emoties benoemen en loslaten, is op basis van de mindfulle meditatieoefeningen van Headspace. Dit programma (zowel te volgen via een website of je smartphone) biedt dagelijkse meditatiesessies die helpen bij allerhande problemen. Er zijn meditaties voor stress, angst, goed slapen en nog veel meer. Het basispakket is gratis, voor de uitbreidingen is een betaald abonnement nodig. Zie: www.headspace.com of je app-store.

Ook door het volgen van de e-cursus van Frank de Moei kun je werken aan je zelfvertrouwen. Met eenvoudige technieken kun je je zelfvertrouwen doen groeien en jezelf leren waarderen.

 

 

piekeren stoppen