sport en beweging

 

Zet jezelf in beweging: goed voor lichaam en geest

Iedereen weet wel dat sporten en bewegen gezond voor je is. Je lichaam wordt fit houden, je spieren worden sterk, je hart blijft er gezonder door, het is goed voor je doorbloeding en af en toe lekker zweten helpt de afvalstoffen van je lichaam afvoeren. Maar dat zijn niet de enige voordelen die sporten voor je heeft. Ook geestelijk heeft het een heel positieve invloed op je. Of je nu sport of alleen regelmatig beweegt door te wandelen of te fietsen, je lichaam in beweging brengen geeft geestelijk ontspanning, weerbaarheid en zelfvertrouwen.

Voordelen van sporten

Niet iedereen houdt van sport, maar het kan goed voor je zijn om te kijken of er niet een sport is, die toch bij je past. Naast de fysieke voordelen, brengt sporten ook ontspanning. Als je gaat sporten, ben je er even uit, je ontmoet andere mensen (je tennispartner of de mensen in je basketbalteam, medesporters in de sportschool of de mensen die je tegenkomt als je hardloopt), en je houdt je even met heel iets anders bezig dan de stress van alledag. Doe je een teamsport, dan ben je deel van een groep. Dat kan ook fijn zijn, je voelt dat je onderdeel van een groep bent en er toe doet. Als je dan ook nog probeert te winnen of (samen of alleen) een doel wilt bereiken, dan kun je een gevoel van voldoening hebben. Je kunt je tijden verbeteren, een langere afstand lopen of hoger klimmen op de klimmuur. Sporten kan je dus helpen grenzen te verleggen. Zowel mentaal als fysiek kan dat goed zijn: je wordt sterker, daagt jezelf uit en leert jezelf motiveren!

Beweging voor iedereen

Maar je hoeft echt geen sport te beoefenen om de voordelen van bewegen te ervaren. Door te wandelen of te fietsen kun je van dezelfde positieve gevolgen profiteren. Ook hierbij kun je ontspannen, de grenzen opzoeken en je zelfvertrouwen opbouwen. Buiten zijn geeft sowieso ontspanning. Tijdens het wandelen of fietsen snuif je de frisse lucht op en geniet je van de natuur om je heen. Dat is al een weldaad voor de geest. Daarnaast is het bewezen dat wandelen al binnen 15 minuten stressverlagend werkt. Als je rustig beweegt kan je geest de dingen van alledag rustig verwerken, dat brengt veel ontspanning. Dit kan je zeker helpen om te stoppen met piekeren. Het rustig bewegen is ook goed voor hoogsensitieve mensen, die door zware sport misschien teveel prikkels binnen kunnen krijgen.

Voorbeelden van rustig bewegen

Enkele voorbeelden van bewegen die niet heel intensief zijn, naast wandelen en fietsen, zijn yoga, tai chi, zwemmen, dansen en tuinieren. Enkele apparaten van de sportschool kunnen ook helpen met rustig bewegen. Denk aan roeien, crosstrainen en de hometrainer. Je hoeft deze bewegingen niet op de zwaarste stand uit te voeren. Ik heb zelf een roeimachine in een slaapkamer staan. Het is ideaal om op een niet belastende manier, in je eigen tijd, je lichaam wat in beweging te krijgen. En je hoeft er de deur niet voor uit. Ik heb zelf snel last van mijn gewrichten en intensieve sporten zijn niet geschikt voor mij. Dus maak je geen zorgen als je niet kunt of wilt sporten. Je kunt heel gemakkelijk toch wat aan beweging doen. Wel zo gezond voor lichaam en geest.

Stress verminderen

Welke soort beweging je ook graag doet, door dagelijks wat aan beweging te doen geef je je lichaam de kans spanningen los te laten. Spanning zet zich vast in je spieren. Door sporten (lopen, fietsen, zwemmen, hardlopen of op wat voor manier dan ook) kunnen je spieren die spanning loslaten en kan je geest kalmeren. Door te bewegen maak je ook gezonde hormonen aan, endorfines en serotonine. Deze helpen je humeur te verbeteren, waardoor je ook beter met stress om kunt gaan. Door spanningen kun je de neiging hebben je juist in jezelf terug te trekken, terwijl je je toch ongemakkelijk en onrustig voelt. Door naar buiten te gaan, te sporten of te wandelen zet je jezelf letterlijk in beweging. Je gaat vooruit en dat is letterlijk en figuurlijk op te vatten.

Meer informatie over sporten en bewegen?

http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/afvallen-en-gewicht/hoe-begin-ik-met-bewegen-of-sporten.aspx

http://sport.infonu.nl/sportieve-activiteiten/171028-meer-bewegen-rustig-opbouwen.html

Nog een artikel over de invloed van sporten op stress: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/104830-sport-is-goed-tegen-stress-tips-om-te-sporten-bij-stress.html