slaapproblemen

 

De 4 beste tips voor slaapproblemen

Om goed in je vel te zitten, is het essentieel dat je kunt genieten van een goede nachtrust. Zonder een goede nacht slaap voel je je sneller geïrriteerd en kun je last krijgen van piekeren, stress en angst. Verder heb je als je slaapproblemen hebt, meer kans op een depressie of dat je overspannen wordt. Juist als je goed uitgerust bent, is je weerstand tegen de problemen die je in het leven tegenkomt, groter. Je voelt je mentaal sterker, bent fysiek fit en kunt beter relativeren. Daarom volgen hier enkele tips voor een goede nachtrust.

Zorg voor regelmaat

Een goed ritme is belangrijk om makkelijk in slaap te kunnen vallen en de hele nacht door te kunnen slapen. Je lichaam houdt van gewoonte, van regelmaat. Je raakt gewend aan een ritme, dus je lichaam gaat zich daar op in stellen. Dat is voor slapen prettig. Dus zorg dat je elke dag op dezelfde tijd naar bed kunt gaan. Een half uur voor je wilt gaan slapen, zet je de tv, je smartphone en je tablet uit en zorg je dat het rustig is in huis. Doe wat je moet doen, voor je gaat slapen. Tandenpoetsen, douchen en je kunt nog iets rustigs doen. Een praatje met je partner, nog wat lezen. Zo bereid je jezelf voor op de stilte van de nacht. Sta de volgende ochtend consequent op dezelfde tijd op. Met een vast ritme gun je jezelf een betere slaap.

Ontspannen door meditatie/visualisatie

Je kunt, ondanks een vast ritme, misschien niet altijd gemakkelijk in slaap vallen. De stress van de dag valt niet zo eenvoudig van je af. Kun je niet stoppen met piekeren als je in bed ligt? Dan is het belangrijk om je geest tot rust te brengen. Dit kun je doen met een rustige meditatie oefening (zie de blogs over mediteren en visualiseren). Probeer je fijne gebeurtenissen te herinneren, zoals een vakantie of een leuk dagje uit.Het oude schaapjes tellen kan ook echt helpen. Heb je vaak last van piekeren? Dan kun je proberen om, elke dag voor je gaat slapen, enkele rustgevende yoga oefeningen te doen. Vooral voorover buigingen zijn heel rustgevend. Je gedachten zullen er door kalmeren.

Rust in de slaapkamer

Om voor zoveel mogelijk rust in de slaapkamer te zorgen, is het belangrijk om deze zo stressvrij en stralingsvrij te maken en te houden. Zoals eerder gezegd, kun je het beste, ruim voor je gaat slapen, niet meer naar de schermpjes van tablets en smartphones kijken. Bewaar deze apparaten ook niet naast je bed. Sowieso kun je wakker worden van de geluiden, maar ook de straling kan een goede nachtrust in de weg staan. Is het lekker donker op je kamer? Zo niet, dan kun je een verduisteringsgordijn ophangen. Ik vind zelf dat je lichaam juist ook behoefte heeft aan het ritme van licht en donker, en zorg dat er altijd wat licht in mijn kamer komt. Frisse lucht is ook goed voor je, zet je raam een stukje open. Verder gebruik ik ook oordopjes, omdat ik erg licht slaap. Kijk waar jij behoefte aan hebt om goed te kunnen slapen.

Middernachtelijke onrust

Midden in de nacht wakker worden is geen pretje en om dan weer in slaap te kunnen vallen, kan een hele opgave lijken. Het punt is juist, dat je eigen gedachten je in de weg kunnen staan om dit voor elkaar te krijgen. Als je een paar keer wakker bent geworden en niet in slaap kon vallen, zul je gaan verwachten, dat dat nog eens zal gebeuren. Je kunt er zelfs bang voor worden. Er zijn weinig middelen die helpen tegen ’s nachts wakker worden. Het kan ook door stress veroorzaakt worden. Zelf gebruik ik graag homeopathische middelen tegen onrust, die neem ik ook soms in als ik ’s nachts wakker word. Deze werken erg rustgevend en vaak kan ik dan weer in slaap vallen. Verder is het belangrijk toch te ontspannen. Je kunt jezelf geruststellen met de gedachte, dat een of twee uur slaap missen geen ramp is. En ondanks dat je wakker bent, rust je toch uit. Als je erg lang wakker ligt, lees dan een kwartiertje. Vaak voel je dan dat je echt wel moe bent. Je bent door het lezen even afgeleid van je piekergedachten en dan kun je misschien weer in slaap vallen.

Al deze zaken zijn erg belangrijk om goed tot rust te komen en lekker door te kunnen slapen. Zorg voor jezelf, zodat je goed kunt slapen. De energie die je overdag hebt is er afhankelijk van. Ik wens je fijne dromen.

Nog meer slaaptips: http://www.slaapnodig.nl/slaaptips.html

Slaapproblemen door stress: https://www.slaapinfo.nl/beter-slapen/slapen-met-stress/

Nog meer tips voor als je ’s nachts wakker ligt: http://www.rust.nl/2011/01/29/wakker-liggen-vijf-tips-om-weer-in-slaap-te-vallen/