stoppen met piekeren

Natuur en ontspanning

Als je een manier zoekt om te stoppen met piekeren, is de natuur eigenlijk de plek waar je moet zijn. De natuur werkt kalmerend door haar kleuren, geuren en geluiden. Dat is al positief. Als je dan ook nog probeert enkele ontspannende oefeningen te doen, kun je maximaal genieten van wat de natuur te bieden heeft. Breng je geest tot rust tussen de bomen, de wijde open lucht of bij het water.

 

De natuur om je heen

Als je buiten bent, in het bos, op de hei, in de duinen of tussen de weilanden, je voelt al snel de ontspanning die de natuur je geeft. Het is alsof je terug gaat naar je oorsprong. Het geweldige van buiten zijn is, dat je eigenlijk meteen voelt dat je er mag zijn. Of je nu groot, smal, druk, ongelukkig of boos bent, dat maakt niet meer uit. De natuur omarmt je. Je wordt geaccepteerd zoals je bent. De vogels, konijnen, mieren en vlinders, ze nemen je zoals je bent. Is dat geen heerlijk gevoel?

En tijdens het wandelen merk je dat je ontspant, dat je steeds meer kunt loslaten wat je dwars zit. De natuur neemt het op. Ik denk dan altijd: de natuur kan het hebben. Woede, stress, angst, het is allemaal energie die ik niet nodig heb en aan de natuur kan geven. Die transformeert het in energie die de bomen weer kunnen opnemen.

 

Mindful wandelen

Om nog meer te kunnen ontspannen en loslaten, zou je tijdens het wandelen een mindful oefening kunnen doen. Focus je aandacht op je voeten. Voel hoe ze de aarde raken. Hoe voelt deze? Is de bodem grint, zand, modder? Sta je stevig of wiebel je een beetje? Door je aandacht op je voeten en de grond te richten, zul je beter gaan aarden. Dit kun je een tijdje doen. Daarna kun je al je zintuigen gaan inzetten. Luister: de wind, de vogels, je voetstappen, rust en stilte… Ruik: aarde, bladeren, bloemen. Deze natuurlijke geuren, kleuren en geluiden zullen je ziel voeden. De geest kan tot rust komen en stoppen met piekeren.

 

Zijn in de natuur

Je kunt in de natuur ook de tijd nemen om eens lekker te gaan zitten. Zoek tijdens je wandeling een mooi plekje. De bomen kunnen ons goed helpen om tot onszelf te komen. Als dit je aanspreekt kun je tegen een boom gaan zitten, maar elk plekje in de vrije natuur kan je helpen. Door water kom je in contact met je emoties, in het open veld maak je ruimte voor jezelf. Stel je open voor de natuur, probeer al je gedachten los te laten. Luister naar de wind en de vogels, het bewegen van takken en bladeren. Misschien krijg je een boodschap van de natuur.

Het kan ook prettig zijn een schrijfboekje mee te nemen. In dit moment van rust kun je veel van je af schrijven en tot diepe inzichten komen. Maar een moment niets doen en alleen maar zijn is ook heel waardevol. Hoe dan ook, is dit moment buiten helemaal van jou. Neem de energie die je krijgt mee naar huis, en probeer die vast te houden.

 

Kom terug in jezelf

Doordat we omringd worden door zoveel indrukken, zoveel prikkels, kunnen we onszelf kwijtraken. We voelen stress en blijven rondjes draaien in onze gedachten. We kunnen niet stoppen met piekeren. In de natuur komen we altijd weer terug tot onszelf. Waarom dat zo is? We komen oorspronkelijk uit de natuur, wij zijn ten diepste natuurwezens. Door ons zo af en toe terug te trekken in het groen, voelen we weer die resonantie met de natuurlijke energie. Maar of je dit nu gelooft of niet, we hoeven met ons verstand niet te begrijpen waarom het werkt. We kunnen ervan genieten dat het zo is.