stoppen met piekeren

Kom tot rust met meditatie

Piekerende gedachten loslaten is niet gemakkelijk. Ons brein heeft er een handje van om, of we nu willen of niet, maar door en door te gaan met denken. Ook al zijn we er moe van. Ook al hebben we helemaal geen zin meer. We worden er onrustig van. Als jij hier last van hebt en graag je rust zou willen vinden, dan raad ik meditatie aan.

 

Onder meditatie vallen alle technieken, waarmee gedachten losgelaten worden en de aandacht naar binnen gaat. Veel mensen denken dat ze dan moeten stoppen met denken. Stoppen met denken is eigenlijk niet mogelijk. Met meditatie komen gedachten nog steeds op, maar je besteed er geen aandacht aan. Je laat ze gewoon los.

Ademhalingsoefeningen

Er zijn veel verschillende vormen van meditatie. De meest gebruikte vorm is concentratie-meditatie. Hierbij richt je je aandacht op een vast punt. Dit kan bijvoorbeeld een vlam zijn of de ademhaling. Door je geest te richten op iets, is het ook gemakkelijker om gedachten los te laten. Als je je aandacht richt op de ademhaling kun je de ogen sluiten, wat nog wat meer rust kan geven. Je hoeft je adem niet te sturen, enkel te voelen. Een extra concentratiepunt kan zijn om je ademhalingen te tellen. Tel een bij inademen, twee bij uitademen en tel door tot tien. Daarna begin je overnieuw. Ben je toch afgeleid door gedachten? Laat ook gevoelens hierover los en richt je weer op je aandachtspunt.

 

de kracht van langzaam en diep ademen

Het boek Thuiskomen in je hart van Jana Milovanovic beschrijft verschillende ademhalingsoefeningen waar je direct door ontspant. Deze oefeningen zijn bijzonder eenvoudig toe te passen. Ademhalingsoefeningen zijn een razend populaire trend aan het worden aangezien met deze techniek mensen opgehoopte spanningen kunnen loslaten, helderder kunnen denken en meer vanuit hun hart gaan voelen en waarnemen. Met de juiste oefeningen en frequentie zul je merken dat deze efficiente techniek bijdraagt aan minder stress en meer plezier en geluk in je bestaan.

 

Transcendente meditatie – een effectieve eenvoudige mentale techniek

Volgens velen de meest besproken en meest effectieve vorm van meditatie. Je hoeft dit  slechts tweemaal 20 minuten per dag te doen met gesloten ogen. Je kunt dit overal doen, belangrijk is uiteraard wel dat je niet gestoord wordt. Mensen die TM beoefenen ervaren vrijwel direct meer energie en helderheid.

 

Wat is de TM techniek?

Meditatie op de juiste manier begrepen en op de juiste manier beoefend, is een systematische en krachtige manier om de aandacht naar binnen te richten. Het is erop gericht diepere niveaus van de geest en stillere niveaus van menselijk bewustzijn te ervaren en te onderzoeken, totdat de geest volledig gevestigd is in de eenvoudigste toestand van menselijk bewustzijn.

 

Door Transcendente Meditatie kun je in een ‘zone’ komen waarin je volledig alert, volkomen ontspannen, heel goedgehumeurd bent, maar niet specifiek ergens op gefocust. Het is niet iets waar je blij om bent en toch ben je vrolijk, het is niet iets waar je specifiek aan denkt en toch ben je alert. Je slaapt niet maar je bent diepgaand ontspannen. Het is een heel bijzondere toestand die op zichzelf staat.

 

Wat je van veel mensen hoort, die meerdere verschillende technieken hebben geprobeerd om in die toestand te komen, is dat Transcendente Meditatie een van de eenvoudigste, meest praktische en moeiteloze manieren is om toegang te krijgen tot het Transcendente.

 

In deze meditatieve staat komt het lichaam tot een diepe toestand van rust, dieper dan slaap, en diepgewortelde stress wordt opgelost. Dit verschaft  een effectieve  preventieve behandeling van stress gerelateerde ziekten, en verwijdert de schadelijke effecten van stress op de gezondheid en het hersen functioneren. Het is een systematische techniek om het volledige potentieel van lichaam en geest te ontwikkelen.

 

stoppen met piekeren

 

 

Stichting Zen Nederland

De website van Stichting Zen Nederland is een prima startpunt van waaruit je je kunt verdiepen in de wereld van meditatie en mindfulness. Op verschillende locaties in Nederland kunnen proeflessen en cursussen worden gevolgd. Neem gewoon eens een kijkje op de website en bepaal of Zen Nederland voor jou iets kan betekenen.

meditatie cursus
Stichting Zen Nederland

ontspanning via apps?

Er zijn ook talloze apps verkrijgbaar voor Android en IOS. Zelf ben ik begonnen met meditatie met behulp van de app Buddhify. Deze ap stelt je in staat oefening te doen waarbij je door middel van een prettige stem instructies krijgt. Die focussen zich op ademhalingstechnieken en visualisatie en binnen de kortste keren ervaar je een diepe staat van ontspanning, zowel mentaal als fysiek. Deze vorm van meditatie staat ook wel bekend als geleide meditatie. Een aanrader als je lekker ontspannen thuis op bed of fauteuil wilt kennismaken met meditatie, maar ook mindfulness. Je zult merken dat het steeds makkelijker wordt je te focussen en totale rust te ervaren. iets wat in de huidige drukke maatschappij met alle indrukken haast onmogelijk lijkt te zijn.

Zet je apparaat op vliegtuigstand tijden het gebruik van de app zodat je niet gestoord kunt worden

 

Meditatie lijkt bedrieglijk gemakkelijk, maar is het niet. Het vergt oefening en als je er dagelijks 10 of 20 minuten mee bezig bent, zul je merken dat het beter gaat. Het kan je geliefde moment van rust worden. En komen er toch weer storende gedachten? Ik zie ze graag voor me als kleine wolkjes tegen een blauwe lucht. Ver weg, niet belangrijk. Laat ze maar drijven…

 

meditatie hulpmiddelen

Bij het beoefenen van meditatie is het belangrijk dat je een comfortabele zithouding aanneemt. Voorbeelden van comfortabele zithoudingen kunnen bijvoorbeeld de lotushouding of de kleermakerszit zijn. Het is een kwestie van exerimenteren, aanvoelen waar jij je het prettigst bij voelt.

 

Veel comfortabele zithoudingen kunnen voor beginnende meditatie beoefenaars erg lastig zijn. Dit kan komen door bepaalde aandoeningen of zwakke of stijve rug- en bekkenspieren. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je afgeleid bent als gevolg van pijn of last krijgt van tintelingen in de benen. Om het jezelf makkelijk te maken zijn er daarom hulpmiddelen verkrijgbaar zoals een meditatiekussen of meditatiebankje

 

Een meditatiekussen als hulpmiddel zorg voor een rechte rug en ruggengraat. Hierdoor ben je beter in staat om langer in dezelfde (meditatie)houding te blijven. Hoe comfortabeler je met een rechte rug zit, hoe minder snel je bent afgeleid en daardoor ben je beter je in staat goed te kunnen mediteren.

 

Meditatiekussens en bankjes zijn er in alle soorten en maten. De specialist op het gebied van meditatie en yoga hulpmiddelen is Zenartikelen.nl. Aantrekkelijke prijzen, snelle leveringen en bevalt het product niet dan kun je deze binnen 14 dagen gewoon terugsturen. Ik bezoek de website regelmatig omdat er veel handige handige informatie op de blogpagina staat. Doe er je voordeel mee!

 

Als je je in een omgeving bevindt met (te) veel omgevingsgeluiden, lees mijn artikel over White Noise dan eens.