stoppen met piekeren

 

Ontstressen met mindfulness oefeningen

Ons dagelijks leven is vol van prikkels, eisen en indrukken. Misschien voel jij je ook wel onder druk staan, ben je gestrest en kun je moeilijk ontspannen. Werk, relaties, sociale media en familie vragen constant onze aandacht en we hebben nauwelijks nog tijd om aan onszelf te besteden. Om eens rustig te verwerken wat we voelen of willen. En dat is toch wel belangrijk. Daarom zou je je kunnen verdiepen in mindfulness oefeningen.

De term mindfulness komt vaak voorbij, maar wat houdt het nu precies in? Mindful betekent dat je iets met aandacht doet, heel bewust. Omdat we vaak zo gestrest zijn en dus piekeren, zijn we nooit helemaal in het nu. We zijn afgeleid en doen iets maar met de helft van onze aandacht. Iets mindful doen betekent dat je je helemaal richt op een activiteit en probeert daar je aandacht bij te houden. Dat geeft rust en brengt je terug bij jezelf.

 

Mindful in je dagelijkse bezigheden

Zo kun je bijvoorbeeld mindful wandelen. Ga lekker naar het bos, wandelen in de natuur is sowieso ontspannend en vermindert stress. Als je gaat lopen kun je beginnen met je aandacht richten op je voeten. Voel je voetzolen, hoe ze de grond raken. Voel je ademhaling, voel de wind op je gezicht. Probeer al je zintuigen langs te gaan. Je kunt ook mindful afwassen of mindful eten. Het maakt niet uit wat je doet, maar wel dat je het met je volle aandacht doet. Voel het warme water en het schuim als je afwast. Voel de textuur en proef alle smaken van het voedzame eten dat je eet.

 

Op deze manier ben je intensief bezig met voelen en ervaren. Er is geen ruimte voor piekerende gedachten. In het begin zal het misschien niet meteen vlekkeloos gaan, maar wees zacht voor jezelf. Alle begin is moeilijk en je geest is hier nog niet aan gewend. Elk momentje rust is mooi meegenomen!

 

Mindfulness oefeningen in groepsverband of thuis

Op de website www.mindvol.nl lees je meer over mindfulness oefeningen, je kunt hier onder andere een test doen maar ook meer informatie vinden over de mogelijkheden en voordelen die mindfulnesstraining biedt.

 

Frank de Moei komt in zijn cursus Nooit meer zorgen of Stress ook uitgebreid terug op Mindfulness. Indien jij graag kennis zou willen maken hiermee maar je niet geroepen voelt deel te nemen aan groepslessen dan kan de online cursus stress verminderen van Frank je prima op weg helpen. Aanrader wanneer je op zoek bent naar algehele ontspanning en meer balans. Stoppen met piekeren afleren en stress reduceren, Frank de Moei kan je hier perfect mee helpen.