visualisaties

Snel naar ontspanning met visualisaties

Soms grijpt de stress van alledag je bij de keel, soms voel je je gespannen en geïrriteerd. Misschien heb je zelfs wel eens dat je de hele dag geplaagd wordt door zorgen. Hoe kom je van deze stress af? Hoe kun je stoppen met piekeren en je zorgen loslaten? Op deze site vind je informatie over mediteren, yoga, muziek en hypnose. Maar wat ook goed kan helpen om te ontspannen, zijn visualisaties. Dit is een soort meditatie, maar dan met beelden. Het toevoegen van beelden aan je meditatie heeft een andere invloed op je welbevinden en kan soms beter helpen bij het ontspannen.

Op reis gaan in je geest

Een visualisatie wordt ook wel een geleide meditatie genoemd. Iemand leidt je met een rustige stem door mooie beelden, zodat je in een diepe ontspanning komt. Het kan hierbij gaan om je voorstellen dat je bijvoorbeeld over een tropisch strand loopt. Ruisende golven, een zacht windje in je haar, de zon die je schouders verwarmt… Je gaat lekker in het warme zand zitten en de golven spoelen over je voeten. Alles is goed, je hoeft hier niets. Voel je de ontspanning al? Dat is de bedoeling van een visualisatie. Fijne, rustgevende beelden in je hoofd, zodat je geest en lichaam ontspannen.

Contact maken met jezelf

Toch kun je ook nog meer bereiken met een visualisatie. In deze ontspanning kun je ook contact leggen met je eigen, ware ik of een boodschap krijgen van je gids, een gidsdier of wat je maar aanspreekt (een hoger wezen dat altijd positief met je zal communiceren). Als je telkens in de stress schiet en veel piekert, kan een boodschap van je gids je vooruit helpen. In een visualisatie, als je ontspannen bent, sta je makkelijker open voor de wijsheid die in je huist. Dan kun je, zittend op dat tropische strand, in de verte iemand zien aankomen. Deze persoon gaat naast je zitten. Het kan een oude man of vrouw zijn of misschien je gidsdier, een arend misschien? De boodschap kan in woorden komen, maar wie weet vind je een steen in het zand naast je, een bepaald symbool of geschenk, of krijg je hem in gevoelens.

De Aardedraak komt helpen

Ik zal vertellen hoe ik dit zelf ervaar. Ik visualiseer graag, omdat ik soms bij een “gewone” meditatie alleen kan focussen op mijn ademhaling. Maar soms slaan mijn gedachten op hol, ze gaan maar door en ontspanning is niet te vinden. Dan raak ik gefrustreerd tijdens de meditatie. Bij een visualisatie kan ik mijn hersens laten focussen op het verbeelden van een mooie beelden, zoals een open plek in het bos, daar word ik snel rustig van. Op een keer visualiseerde dat ik in het bos zat, met mijn rug tegen een boomstam. Ik vroeg of er iemand was die mij kon helpen aarden. Daar heb ik altijd moeite mee. Er kwam een draak, het was de Aardedraak. Hij kwam op het veldje liggen: groot en indrukwekkend, goudkleurig en glanzend. Hij was heel oud en wijs (en niet gevaarlijk). Hij raadde me aan, als ik wilde aarden en het ging niet goed, om me dan te verbinden met de edelstenen in de aarde. Die liggen in de koele, diepe aarde en elke steen, rood of blauw of diamant helpt me om me meer te verbinden. De draak gaf me een van zijn schubben, goud en glanzend om me te helpen te verbinden met de Aarde Energie. Nu hoef ik me die schub alleen maar voor te stellen en het aarden gaat echt makkelijker.

Zelf visualiseren?

Lijkt visualiseren jou ook wel wat? Je kunt zelf van tevoren bedenken wat je wilt visualiseren. Als het je makkelijk afgaat is dit goed mogelijk. Zo kun je jezelf met beelden rustiger maken. Neem de tijd om lekker te zitten of te liggen en ga in je gedachten op reis. Stel je alles zo levendig mogelijk voor. Je kunt ook een visualisatie inspreken op je mobiele telefoon. Die speel je dan af, zodat je een stem hebt om te volgen. Dat kan ook goed werken om je te leiden tijdens de meditatie. En anders zijn er ook nog mooie visualisaties te vinden op het internet.

Van Commit Happiness: geleide meditatie, naar je zomertuin 

Van Nunatuurlijk: geleide meditatie, naar je strandhuisje 

Van Commit Happiness: een reis naar het wolkenhuis van je hogere zelf