ontspannen sauna

Ontstressen in de sauna

Het ritueel van de sauna is al duizenden jaren oud. De Oude Romeinen kenden het stoombad al, de Noord Amerikaanse indianen hadden (en hebben) hun zweethut en ook de Finnen genieten al eeuwenlang van de sauna. Blijkbaar is het zweten in een warme ruimte iets wat mensen kan helpen ontspannen, iets dat zowel mentaal als fysiek rust brengt. Wat doet een sauna met je en hoe ziet een sauna ritueel er uit? Is het voor iedereen geschikt? Hieronder vind je informatie over de sauna en wat het je zou kunnen brengen.

Soorten sauna’s

Er zijn verschillende soorten sauna’s. De Finse sauna werkt voornamelijk met hitte die van een houtkachel afkomt, maar de verwarming kan ook van hete stenen komen, zoals in een zweethut. De lucht wordt warm, van zo’n veertig graden tot 100 graden (gemiddeld genomen). Er zijn ook infra-rood sauna’s. Deze maken niet de lucht warm, maar de infrarode straling dringt in je huid en spieren en verwarmt deze. Hierdoor warm je zelf op. Dan zijn er de stoomruimtes. De lucht wordt verwarmd met hete stoom. Dit voelt sneller heet aan dan een zogenaamde droge sauna. De luchtvochtigheid is bijna 100% en de temperatuur is vaak niet hoger dan 60 graden.

Inspannen en ontspannen

Naar de sauna gaan is eigenlijk een combinatie van inspanning en ontspanning. Door de hoge temperatuur zal je lichaam op allerlei manieren proberen af te koelen en dat kost behoorlijk wat energie. Daarom ben je ook vaak moe na een saunasessie. Je hartslag gaat omhoog, al je organen gaan aan de slag om afvalstoffen af te voeren, je huid raakt goed doorbloed. Kortom, fysiek ben je behoorlijk druk bezig. Ook mentaal ben je bezig. Je moet meestal zorgen dat je rustig blijft om met de warmte om te gaan. Je kalmeert vanzelf al door de warmte, die je als een fijne, knusse warme deken omhult en dan heb je geen zin om te piekeren en te tobben. Je kunt focussen op je ademhaling, het is ook nodig om rustig adem te halen. Je keert naar binnen en richt je op je lichaam en wat het allemaal voelt. Al snel zul je ontspannen door het aangename gevoel. Soms worden er ook geuren gebruikt, vooral in de stoomsauna. Denk aan eucalyptus, rozemarijn of fruitgeuren. Ook deze hebben een ontspannende werking op je gestel. Een dagje sauna is echt een kleine minivakantie. Je doet het helemaal voor jezelf, geniet van een moment dat je uit de alledaagse werkelijkheid stapt.

Wat houdt een dagje sauna in?

Als je naar de sauna wilt gaan, kun je daar een hele dag voor uittrekken, maar een ochtend of middag kan ook. Ik ga zelf nog niet zo lang naar de sauna en moest eerst een drempel over. Ik had wel moeite met naakt zijn tussen allemaal vreemde mensen. Maar het is echt zo, dat als je het eenmaal doet, er niets bijzonders aan is. Want iedereen om je heen is bloot en eigenlijk is iedereen hetzelfde! Of je nu groot, zwaar, dun of klein bent. Het maakt niks uit. Het is belangrijk niet meteen heel lang achter elkaar in een sauna te gaan zitten, en ook niet in de heetste. Begin met tien minuutjes en douche daarna koud af. Neem daarna even de tijd om bij te komen, ga lekker even zitten en

lees wat of ga een praatje aan met iemand anders. Daarna kun je een andere sauna proberen of de eerste nog eens doen. Zo kun je doorgaan, en de sauna sessies iets langer maken. Zorg dat je veel drinkt. Je zweet natuurlijk overvloedig en dat vocht moet wel weer aangevuld worden. Aan het eind van je sauna bezoek kun je je huid lekker scrubben. De scrub is zout met olie, met een heerlijk geurtje. Je huid heeft nog nooit zo zacht aangevoeld!

Voor wie is de sauna geschikt?

In principe is de sauna geschikt voor iedereen. Behalve als je zwanger bent, moet je opletten. De eerste drie maanden en de laatste zes weken van je zwangerschap, wordt het afgeraden om de sauna te bezoeken. Ook met koorts of ontstekingen kun je beter niet naar de sauna gaan. Als je last hebt van hoge bloeddruk of schildklieraandoeningen, kun je het beste navraag doen bij je (huis)arts. Mensen met eczeem of huiduitslag zullen zelf moeten aanvoelen of de sauna prettig is of niet.

Een kleine pauze, een moment voor jezelf

Aan het eind van de dag voel je je heerlijk ontspannen. Op zo’n dag hoeft even niks, je mobiel lag ergens in een kluis en je was niet bereikbaar. Deze dag ging even alleen over jou. Zo af en toe een dagje sauna geeft je de mogelijkheid om diep te ontspannen, zowel lichamelijk als geestelijk. Je zorgen en stress van alledag laat je achter je, je trekt je terug in de warmte. Ik probeer zo een keer in de maand te genieten van zo’n mini-retraite. Ik kan het je van harte aanraden.

Informatie over de sauna (geschiedenis en hoe en wat) https://nl.wikipedia.org/wiki/Sauna

Over sauna en gezondheid http://saunasblog.nl/infrarood-sauna-goed-gezondheid/

De eerste keer naar de sauna: http://www.saunablogger.nl/eerste-keer-sauna-hoe-ga-je-daarmee-om/