superfoods

 

Gezond van lichaam en geest met superfoods

Iedereen kent wel de uitdrukking “een gezonde geest in een gezond lichaam”. We willen allemaal graag fit, sterk en gezond zijn. Dan voelen we ons mentaal ook vaak al een stuk beter. Voeding is de basis voor ons lichaam, het haalt er kracht en energie uit. Dit geeft je ook mentaal meer weerstand om om te gaan met alles wat het leven op je bordje legt. Daarom is het van groot belang om te letten waar we ons lichaam mee voeden. Je kunt kiezen voor de gewone groente, fruit en tussendoortjes, waarbij puur en onbewerkt de beste keuze is. Of voed je lichaam met het beste dat de natuur te bieden heeft: met superfoods.

Boordevol gezondheid

Superfoods zijn voedingsmiddelen die bol staat van de waardevolle vitamines, spore-elementen, mineralen, anti-oxidanten, vezels en eiwitten. Ze bevatten hier veel meer van dan andere soorten groente of fruit. Ze geven je lichaam een boost en zorgen voor bescherming, reiniging en extra energie. Soms zijn dit vruchten, noten of kruiden uit verre landen, maar er zijn ook hele gewone Nederlandse superfoods. Denk bijvoorbeeld aan bosbessen, die zeer veel antioxidanten bevatten en de stof anthocyanine (die de bosbes zijn blauwe kleur geeft). Deze werkt beschermend tegen ziektes en ontstekingsremmend. Walnoten en cashewnoten bevatten heel veel fosfor, magnesium en calcium. Deze mineralen zijn belangrijk voor het goed functioneren van je lichaam.

Geneeskrachtige werking van voeding

Als je elke dag een superfood gebruikt, kun je heel eenvoudig elke dag wat aan je gezondheid doen. Kokosolie is een heel fijn product. Je kunt er in bakken, het gebruiken in cakejes of taart of door salades doen. Vaak is kokosolie reuk- en smaakloos, maar het kan juist ook een lekkere smaak aan je gerechten geven. Het bevat alleen gezonde vetten, is schimmelwerend (ook tegen voetschimmel) en vermindert de kans op ziektes zoals Alzheimer en diabetes. Een andere superfood is cacao, maar dan wel rauw. Een stukje rauwe cacao is beter om te eten dan gewone chocola. Het bevat minder suiker en doordat de cacao niet verhit is, heeft het al zijn krachtige en gezonde voedingsstoffen behouden. Ook cacao bevat ontzettend veel antioxidanten, het helpt je hart gezond te houden, het is goed voor de bloeddruk en verlaagt het cholesterol. Andere superfoods zijn chiazaad, spirulina (ook in capsulevorm of tablet), macapoeder, aloë vera, hennepzaad, tarwegras en quinoa.

Helende kruiden en specerijen

Zo onbewerkt mogelijk eten is het gezondste. Maar je gewone gekookte maaltijden of salades kun je ook een extra boost geven met kruiden en specerijen. Dit zijn kleine bommetjes van vitamines en mineralen en ze ondersteunen je lichaam met hun subtiele, pittige of intense smaken. Het is niet voor niks dat kruiden in de natuurgeneeskunde al eeuwenlang als medicijn gebruikt werden.

Hieronder volgt een lijst met enkele kruiden en hun werking. Let wel, dit zijn er maar enkele, er zijn er nog veel meer.

Kurkuma: werkt helend op de luchtwegen, werkt ontstekingsremmend, helpt pijn bestrijden van artritis en bij verwondingen;

Knoflook: geeft je immuunsysteem een oppepper, werkt bloeddrukverlagend en ontgiftend;

Rozemarijn: bestrijdt bacteriën;

Zwarte peper: werkt als antibioticum, stimuleert vetafbraak;

Kaneel: een theelepel kaneel helpt je bloedsuikerspiegel stabiliseren, geeft verlichting als je prikkelbare darmsyndroom hebt;

Gember: remt misselijkheid en braken, helpt een onrustige maag kalmeren.

Gebruik gezonde natuurlijke voeding

Dus gebruik deze heerlijke en gezonde kruiden bij het koken. Een theelepel kurkuma op je rijst en een teentje knoflook door je groente en je hebt je maaltijd al een stuk gezonder gemaakt. Bijna alle kruiden hebben een bijzondere geneeskrachtige werking.

Lees hier meer over de krachtige werking van kruiden: https://gezonderleven.com/?s=kruiden

Je lichaam is de basis van waaruit je kracht komt, ook je mentale kracht. Als je lichaam moe en krachteloos is, zul je je geestelijk net zo min fit voelen. En als je niet fit bent, heb je weinig weerstand om met stress om te gaan. Dat is een vicieuze cirkel die je met gezonde voeding kunt doorbreken. Superfoods en kruiden kunnen je heel goed ondersteunen. Gebruik deze kracht van de natuur op elk moment van de dag. Met chiazaad in je yoghurt, gezonde olie met kruiden op je salade en voedzame noten door je groente.

Meer informatie over superfoods en recepten: https://gezonderleven.com/?s=superfoods http://eerlijkereten.nl/recepten/superfoods/