Als je last hebt van stress kan spanning zich vastzetten in je lichaam. Denk aan stijve schouders of een pijnlijke nek. Werkdruk, problemen en stress beïnvloeden ook je geest en kunnen je onrustig maken. Ontdek wat Yoga oefeningen  voor jou kunnen betekenen..

 

Yoga: ontspanning voor lichaam en geest

Yoga oefeningen kunnen helpen je lichaam weer te laten ontspannen en je spieren soepel te maken. Het is een eeuwenoude bewegingsleer die een weldaad is voor lichaam en geest.

 

Er zijn inmiddels steeds meer stromingen binnen de yoga ontstaan, maar allemaal gaan ze uit van een feit: lichaam en geest zijn één geheel. Doordat we zo veel met ons hoofd werken, veel piekeren en nadenken voelen we ons lichaam niet meer.

Wat zijn de voordelen van Yoga?

Het helpt je om stress te verminderen. Regelmatig zijn we met onze gedachten heel ergens anders dan in het nu. Piekeren over de toekomst of het verleden is een grote veroorzaken van stress!

 

Door yoga te beoefenen zet je heel je lichaam aan het werk, zorg je voor een diepe en gezonde ademhaling en breng je je bewustzijn in elk lichaamsdeel. Niet alleen betekent dit dat je heel veel van je spieren gaat gebruiken, maar ben je dus ook met je geest bezig. Je gaat heel bewust voelen wat een oefening met je lichaam doet, waar je spanning voelt of stijfheid. Dit brengt ook veel rust in je hoofd.

Veel mensen denken dat je superlenig moet zijn om Yoga te kunnen beoefenen. Dit is een misverstand! Je begint ook met sporten of fitnessen omdat je fitter wilt worden. Mensen beginnen met Yoga omdat ze flexibeler willen worden. en daarvoor hoef je dus niet bij voorbaat al je tenen aan te kunnen raken. De fysieke voordelen van Yoga trekt juist mensen aan. Je fysieke mogelijkheden groeien naarmate je vordert, en je beperkingen verminderen.

Yoga is geen sport, maar een levensstijl. Het kan kan echt door iedereen beoefend worden, ongeacht je geslacht, je leeftijd, je fysieke of mentale toestand of je herkomst.

 

stoppen met piekeren

 

makkelijke yoga oefening

Een oefening bij yoga is bijvoorbeeld “de hond met het hoofd naar beneden.” Je begint op handen en knieën (als een kruipend kind). Strek nu je benen en zeyoga oefeningent je af met je handen. De heupen wijzen nu omhoog. Probeer je hielen aan de grond te krijgen, maar het is niet erg als dit niet lukt. Je hoofd hangt naar beneden. Deze houding lijkt niet veel bijzonders. Maar je benen worden goed uitgestrekt, je armen moeten hard werken om je omhoog te houden. Je hoofd hangt naar beneden en krijgt veel bloed, wat goed is voor de doorbloeding en ook rust geeft. Na deze houding voel je je zeker verfrist en wakker.

 

 

Onderstaande websites zijn absoluut de moeite waard wanneer je verdergaande informatie over Yoga zoekt:

www.hetgeheel.nl/algemene-informatie-over-yoga

www.yogaonline.nl

 

http://zenartikelen.nl/ biedt een ruim assortiment op het gebied van Yoga en meditatie. Je vindt hier alles wat je nodig hebt. Kleding, matjes, meditatiebankjes, cd’s etc. Maar ook waardevolle informatie voor mensen die nog niet helemaal bekend zijn met meditatie en Yoga. Zenartikelen heeft een hele mooie blogpagina voor yoga!

Yoga gaat altijd over luisteren naar je lichaam. Ga nooit verder dan waar je je comfortabel bij voelt.